Bussarna i Hjo

Om nu inte världens regeringar klarar av att minska utsläppen (fiaskot i Doha) kommer nog Peak Oil att driva igenom att endast de riktigt rika har råd att åka omkring i privata bilar. Problemet är dock att det kanske tar för lång tid att låta den minskande tillgången till lättåtkomlig olja driva omställningen. Vissa kommer att göra vad som helst för att förlänga den fossila eran: borra uppe i Arktis, klämma dropparna ur tjärsanden eller köra på fossilgas från Motalaviken

drivmedel2_1946-2011

Bloggaren Cornucopia? har gjort en liten gissning om hur det kan se ut på svenska vägar om tjugo år.

Vi kan säkert diskutera när detta blir verklighet men med lite framförhållning borde den politiska ledningen i Hjo förstå att en förbättrad och utbyggd kollektivtrafik är en överlevnadsfråga för hjoborna.

Den moderatstyrda alliansen, (där socialdemokraterna allt som oftast ingår), tycks inte ha uppfattat detta. Man har nyligen låtit bussförbindelserna söderut mot Jönköping skrumpna ihop. Förbindelserna norrut mot Karlsborg försvann för länge sedan. Nu ställer man upp på försämringar inne i Hjo stad genom att applådera Västtrafiks förslag att köra rakt väster ut ur staden från busstationen och slippa köra förbi Stora Torget. Hulmarker & Rydén besvarar kritiken, från bland annat de många ungdomar som åker buss, i en insändare den 7 december i Hjo Tidning.

”Eftersom Hjo busstation är den hållplats med flest påstigande resenärer kommer övervägande delen av dagens resenärer att gynnas av en snabbare restid till och från Skövde.”

Jag har rest till jobbet med 402:an i snart fem år och gått på antingen vid Stora Torget eller, under ombyggnationen, på Ringvägen. Det är alltid ett mindretal som går på 402:an på busstationen. Det säger även busschauförerna om man frågar. Västtrafik har naturligtvis statistik på detta, så jag förstår inte varför Hulmarker & Rydén ljuger?

För dom som går på längs Skövdevägen blir det varken tidsvinst eller tidsförlust. Men för alla i centrum och i de södra delarna av Hjo ökar restiden. För mej som bor strax söder om Stora Torget förlängs restiden, inklusive gång, med 21 %. Skulle jag gå på 430-bussen på Ringvägen för att följa med till busstationen skulle restiden öka med 29 %.

Varför framställa det som en förbättring?

I dagens HT får kommunalråd och ”oppositionsråd” ett rakt svar från signaturen ”Vaken resenär”. Jag måste återge insändaren här men det blir inte ikväll. Jag måste ju med bussen 5:35!

3 svar to “Bussarna i Hjo”

  1. Insändare i HT Says:

    Så här skriver ”Vaken resenär”:
    Bristande demokrati bakom bussbeslut?
    Det är slående hur överens kommunalråd och opposition är i bussfrågan. Kan det rent av osa maktspel? Heder åt ungdomarna som vågar protestera.
    Det är särskilt illavarslande när den yngre generationen upplever bristande demokrati. Vanliga resenärer har inte blivit tillfrågade och fått komma med förslag. Märkligt att man vill röra i något som fungerar så väl.
    Det är 800 meter mellan rondellerna på Falköpingsvägen och Skövdevägen. Mina erfarenheter är inte alls att flest resenärer utgår från busstationen.
    Fler gick på vid torget när hållplatsen fanns där och många har hittills stigit på vid hållplatserna utmed Ringvägen. Publicera gärna statistik på kommunens hemsida och börja med ett par år innan torget grävdes om. Det är även en jämställdhetsfråga eftersom flertalet resenärer är kvinnor.
    Unga saknar dessutom körkort. Alla kan inte ens välja bilen. Somliga kan tvingas flytta, men det stämmer ju bra med budskapet om raka vägen ut ur stan så fort som möjligt.”

  2. Magnus Nordqvist Says:

    Det är verkligen mycket märkligt hur försämringar säljs in som förbättringar utan någon reaktion från kommunens politiska ledning. Det borde finnas en långsiktig strategi för utvecklingen av kollektivtrafiken till/från Hjo för ett mer aktivt agerande. Det är ju här argumenten måste slipas för att påverka Västtrafik i rätt riktning. Denna passivitet är helt obegriplig!

  3. Bättre kommunikation tack Says:

    Om nu inte tillräckligt många åker med den ”förträffliga” anslutningsbussen kommer den troligen att dras in med motiveringen att för få vill ha den.
    Hux flux så har Hjo återigen fått sämre bussförbindelser pga. ett svagt och passivt agerande av de båda kommunalråden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: